torsdag 18 juli 2019

Idag är det mindre roligt att äga bank

Efter att både Swedbank och Nordea bekänt färg står det klart att båda gjorde marknaden besviken trots redan ganska låga förväntningar. Jag äger en post i båda dessa bolag och visst är det surt att se värdet på depån sjunka. Men det är i sådana här lägen det gäller att backa tillbaka, se på helheten och vad målet med sparandet är. Jag tror både Nordea och Swedbank kommer rida ut stormen och att köpa på dessa nivåer långsiktigt kommer att bli bra. Någonstans i bakhuvudet finns dock tanken på att lämna båda innehaven om kursen återhämtar sig. Jag försöker allt mer skapa en stabil utdelningsbas i portföljen och innehav som svänger så här och dessutom sänker utdelningen platsar egentligen inte in i den visionen. Swedbank sänkte sin utdelningspolicy från 75% av vinsten till 50%. I det långa loppet kommer det garanterat gynna aktieägarna men som utdelningsinvesterare vill man helst inte äga bolag som tvingas sänka utdelningen. Mycket pekar även på att Nordea kan komma att sänka sin utdelning till våren. Nå väl, mina positioner i dessa bolag är dock relativt små men nog svider det en då när fallen i kursen blir så här stora. Är det något jag lärt mig under mina 3 år på börsen är det att investmentbolag är fantastiska. Det finns undantag men överlag presterar de en jämna och stabil avkastning. Man sover gott men bolag som Investor, Industrivärlden, Latour och Kinnevik i portföljen


Nu till något roligare. Jag tog en första position i Johnson & Johnson i måndags och har även hunnit med att fylla på en gång. Efter nergången anser jag kursen vara på hyfsat rimlig nivå och det motiverade köp. Målet är nu att snabbt bygga upp positionen så det inte bli som sist jag ägde J&J. Då köpte jag en slurk efter en stor dipp men innan jag han köpa mer hade kursen rusat nästan 18% och jag valde att ta hem vinsten. Vilket nog var klokt då mitt sälj då var på högre nivåer än aktien handlas på idag. Enligt många anses J&J vara den mest stabila utdelningsaktien som finns. De har höjt utdelningen 57 år i rad. Imponerande.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar